Sansevejleder

OBS: For nuværende kan der kun bestilles til arbejdspladser…

Målgruppe

  • faggrupper (der arbejder med børn og unge),
  • forældre
  • plejeforældre
  • særligt interesserede, der oplever udfordringer fra sanseapparatet hos børn.

Sansevejleder kurset – er alle 6 moduler. På hvert modul er der få deltagere, det er intensivt og der bliver tid til at tage udgangspunkt i deltagernes erfaringer.  Kurset er 6 moduler; delt op i 4 moduler med viden, 1 modul med praktisk leg og 6. modul er et afsluttende modul kun for kommende Sansevejledere, hvor der fremlægges en praktisk opgave til vurdering hos ergoterapeuten. Alle moduler varer 1½ time.

De 6 moduler tages enkeltvis. Er du forælder, plejeforældre eller tæt pårørende, så ved du måske, hvor dit barn har udfordringer, -så kan du vælg blot det modul du interessere dig for. Hvis man ikke har kendskab til sansebearbejdning, er det en rigtig god ide at starte med grundmodulet (1 – De 8 sanser)

1. De 8 sanser :”Sansestimuli og sansebearbejdning”.

(Grundmodul)

  • Gennemgang af de 8 sanser
  • Sansemotorisk udvikling
  • Specifik forståelse af de tre primære sanser, der er afgørende for barnets sansemotoriske udvikling
  • Sanseintegration – en neurobiologisk proces. Hvad kan du se hos barnet, når processen forstyrres og der opstår mangelfuld sansebearbejdning?
  • Aktiviteter, der kan fremme den sansemotoriske udvikling – og hvad der kan bremse
  • Hvad er Sanseintegrationsbehandling og hvordan kan du inddrage viden herfra i din hverdag

2. Børn med lav sensorisk tærskel ” Sensorisk følsomme og sensorisk undgående børn”

  • Hvad er en sensorisk modulationsforstyrrelse med lav neurologisk tærskel
  • Dette ses på adfærd og ikke på motorik: Hvilken sensorisk adfærd hos barnet skal du være opmærksom på
  • “Sansesky børn og Antennebørn”
  • Hvornår er det “opdragelse” og hvornår er det faktisk en sensorisk problematik – en kærkommen hjælp til forældre, der gør deres bedste.
  • Hvordan hjælpes barnet i aktivitet og omgivelser.
  • Hvordan kan du hjælpe barnet – fra en sensorisk tilgang
  • Hvad er din sanseprofil som forældre/nær voksen – og har den indflydelse på det sensorisk følsomme og sensorisk undgående barn
  • Du får en test af din egen sanseprofil, og får et indblik i hvilke områder, du skal være opmærksom på i forhold til et barn med lav sensorisk tærskel.

3. Børn med høj sensorisk tærskel ” Sansesøgende og nedsat sensorisk registrerende børn”

  • Hvad er en sensorisk modulationsforstyrrelse med høj neurologisk tærskel
  • Dette ses på adfærd og ikke på motorik: Hvilken sensorisk adfærd hos barnet skal du være opmærksom på
  • “Urolige børn og børn med lav arousal”
  • Hvornår er det “opdragelse” og hvornår er det faktisk en sensorisk problematik – en kærkommen hjælp til forældre, der gør deres bedste.
  • Hvordan hjælpes barnet i aktivitet og omgivelser.
  • Hvordan kan du hjælpe barnet – fra en sensorisk tilgang
  • Hvad er din sanseprofil som forældre/nær voksen – og har den indflydelse på det sansesøgende og nedsat registrerende barn
  • Du får en test af din egen sanseprofil, og får et indblik i hvilke områder, du skal være opmærksom på i forhold til et barn med høj sensorisk tærskel.

4. Børn med overbelastningsreaktioner, – sanseoverload, stress og angstproblematikker .

  • En kropslig tilgang til overbelastning: Det autonome nervesystem reagerer ens på fysisk og mentalt uro/stress og overbelastning. Hvad kan der gøres, når “systemet har taget overhånden”.
  • “Dæmpende aktiviteter”, Sanseintegrationsbehandling, Cool kids principperne og Søhestemad” – hvad er det og hvordan kan det hjælpe barnet?

5. Sensoriske aktiviteter

  • Ideer til hvilke lege du kan igangsætte for barnet, for at hjælpe barnet bedst muligt.
  • Praktisk modul, hvor du skal folde dig ud og øve dig 😉
  • Modul 2, 3 og/eller 4 anbefales inden dette modul, for at forstå baggrunden for legene

6. Afsluttende modul – for Sansevejledere

  • Ønsker du at bruge din viden målrettet fra øvrige moduler til dit arbejde med børn. Så skal du vælge alle 6 moduler. Dette kan give dig kompetencerne til at blive sansevejleder.
  • På modul 5 blev der givet en opgave til kommende sansevejledere. Denne skal være tilrettelagt udfra sensorisk læring og afprøvet i egen virkelighed (i egen insitution) inden dette modul.
  • Der gives en supervision på mail af Børneergoterapien.dk efter aftale, inden fremlæggelse.
  • Opgaven fremlægges og vurderes af Børneergoterapien.

Modulerne kan købes til institutioner – ring for aftale. Alle 6 moduler giver ”Sansevejleder kurset” (Bevis udleveres) . Undervisningsmaterialet sendes kort inden kursus start.

Se priser her.