Når motorikken påvirkes af sanseforstyrrelser
Sensoriske baserede motoriske forstyrrelser (SBMD)
Dette ses motorisk hos barnet og der findes lette og svære udfordringer. Sommetider vil du, se at barnet har svært ved at stabilisere sin krop i siddende eller under bevægelse. Dette kan give en hængende kropsholdning og det kan virke som om, at barnet ikke helt har den styrke, de har brug for. Men det kan også være svært for barnet, at bruge de sanseinformationerne det får, til at udføre glidende bevægelser. Derfor kan du også se at barnets motorik er lidt klodset eller akavet.
“Forestil dig, at du skulle lære at cykle på ny, hver gang du skulle bruge din cykel”
Nogle af børnene her, har svært ved nye bevægelser, der kræver motorisk planlægning. De har svært ved at automatisere bevægelserne; så hver gang de skal lave dem, er det som at skulle lære dem fra ny. Det at lære at cykle, er en yderst kompliceret opgave, og kan virke så let, når man kan det. Men kan du forestille dig, at skulle lære det på ny, hver gang du satte dig op på cyklen? Sådan har nogle af disse børn det, med de nye bevægelser.
Hverdagen er fyldt med bevægelser, der kræver motorisk planlægning: knappe en knap, vende tøjet rigtigt, bruge redskaber (saks, blyant, toiletpapir), skænke vand i glas, pudse sin næse osv. Nye motoriske planlægningsopgaver kan være næsten umulige, hvis ikke barnet har fået lov til at se andre gøre det. Det at blive guidet i hvordan, både med ord og nogle gange også med billeder, hjælper også. Man kan lære det, men det tager tid og kræver mange gentagelser.
Det kan være en stor hjælp at bruge kompensationsteknikker, hvis aktiviteterne bare er ALT for svære. Sæt en nøglering i lynlåsen i jakken, hvis den er svær at lyne. Er det helt umuligt at lære at binde en sløjfe, så brug sko uden osv.
Sørg for, at
- få hjælp til barnets motorik hos en børneergo- eller børnefysioterapeut, her kan gives præcis vejledning – både til kompensationsteknikker, sensorisk stimulation, men også til en evt. træning, hvis der er nedsat styrke. Kontakt din kommune for gratis træning
- der er god tid til at lære nye bevægelser og til de bevægelser, du ved, er svære. Utålmodighed fra omgivelserne kan få børnene til at give op.
- bruge guiding. Vis barnet, mange gange, hvordan og støt positivt. Og guide undervejs (Jakke på: “så tager du den arm ind dér”) og gør det med tålmodig og rolig stemme, hver gang.