Om Ergoterapeuten
Jeg er uddannet ergoterapeut i 1996 og har over 25 års erfaring på børneområdet. Jeg har arbejdet med børn i alle aldre med sansemotoriske-, adfærdsrelaterede- og neurologiske udfordringer, og med multible funktionsnedsættelser og syndromer.
Sammen med forældre og nære omsorgspersoner tilrettelægger vi bedst egnede interventionsplan. Jeg tager udgangspunkt i hele familien, da udfordringerne kan ‘fylde’ for andre, fx søskende. Vi laver den plan der passer til jeres hverdag og tilgodeser de udfordringer, du oplever som de største omkring dit barn.
Igennem vejledning, træning og behandling til dit barn, får du helt konkrete redskaber til at hjælpe jer i dagligdagen. Det kan indebære stimulation af barnets forskellige sanser igennem dagen, så
der skabes balance i barnets nervesystem. Vi kan justere på det lille barns lege, så de kan indgå i leg og samspil med andre børn eller træne målrettet på det sociale samspil med de lidt større børn, fx. med kognitive teknikker. Der kan arbejdes udvikling af motoriske færdigheder ved at sætte træningen ind i hverdagsaktiviteter, fx omkring spisning, hvis der er vanskeligheder her og lignende.
Jeg arbejder for at inkludere hverdagens rutiner i træningen, hvilket betyder at jeg tilrettelægger træningen ind i de kendte hverdagsaktiviteter, så træningen bliver usynlig for barnet. Jeg har en særlig forkærlighed til at nuancere hverdagsaktiviteterne, så de giver mening for barnet.
Jeg er medforfatter på kapitel 13 i Praksisbog om autisme for ergo- og fysioterapeuter, hvor jeg beskriver interventioner til hverdagsaktiviteter på aktivitets- og deltagelsesniveau.
Jeg anvender den habiliterende tilgang i mit arbejde med børn, herunder andre ergoterapeutiske metoder som:
- Sanseintegrationsbehandling, Ayres. Sanseintegration er kroppens evne til at bearbejde forskellige sanseindtryk f.eks. balance og berøring. Sanseintegration kan have en positiv effekt på f.eks.: angst, motorisk uro, søvnproblemer, kropsopfattelse, berøringsproblemer, koordinationsproblemer, balance m.m. (SI/Etf.dk)
- Wilbarger Programmet, anvendes til børn med sensoriske intolerance, en tilstand med overreaktion på sensorisk påvirkning af et eller flere sansesystemer. Certificeret i den reviderede specialuddannelse af Patricia og Julia Wilbarger til behandlingen.
- Finmotorisk træning til diskriminationsproblematikker, ses bl.a. ved skrivevanskeligheder.
- O.P.T. (Oral Placement Theraphy) til sansemotoriske spiseproblematikker.
- Visuel perceptionstræning, når opfattelse af synsindtryk vanskeliggør leg og aktivitetsdeltagelse.
- ADL tilgang ved motoriske og kognitive processuelle vanskeligheder. AMPS kalibreret.
- iLs – Integrated listening Systems Certificeret. -Fokus program med lydstimulationen gennem sensoriske aktiviteter.
Jeg tilføjer andre interventionsmetoder, til fx regulering og adfærdsproblematikker
- Søhestemad, en bio-psyko-social tilgang til stressramte børn
- Cool Kids principperne, anvender jeg i den kognitive ergoterapeutiske tilgang. Jeg er certificeret vejleder, men tilbyder ikke behandlingsforløb. For fuldt Cool Kids forløb, kontakt en aut. psykolog med Cool Kids/ Be Cool uddannelsen fx. psykolog Linnea Andersen
- DIR®Floortime model, -en interventionstilgang til børn med udviklingsforstyrrelser, der anvendes i det relationelle rum for at understøtte den sociale og kognitive udvikling.
- Polyvagal teori, en sam-/selvreguleringstilgang, hvor der gennem adfærd og reaktionsmønstre i sociale samspil tages udgangspunkt i stimulation af vagusnerven til at fremme balancen i det autonome nervesystem. Dette muliggør relationel regulering, indre ro og følelse af tryghed og styrker det sociale samspil.
- Søvnhygiejne. God søvn har stor betydning for barnets dagsform og udviklingsmuligheder, så er der udfordringer omkring søvn, vil dette være et kontinuerligt fokus.
For at sikre så høj faglighed i opgaven som muligt, har jeg tæt samarbejde med andre privatpraktiserende ergoterapeuter, fysioterapeut og psykolog.