Sansebearbejdnings­forstyrrelser

Også kaldet sanseintegrationsforstyrrelser, sansemotoriske vanskeligheder eller SPD (sensory processing disorder) – “Kært barn har mange navne”.

Det betyder, kort: Utilstrækkelig bearbejdning af sanseinformation fra de 8 sanser til integration i hjernen.

De fleste af os oplever at have svært ved at bearbejde sanseindtryk, uden at vi af den grund har en sansebearbejdningsforstyrrelse. Vi kan opleve ubehag ved for meget støj, føle os klodsede når vi skal lærer nye træningsøvelser i hidtil ukendte stillinger. Nogle bliver mere køresyge end andre og nogle bryder sig ikke om berøring med tøj af bestemte materialer. Træthed, stress og sygdom kan forværre vores intolerance over for bestemte sanseoplevelser eller gøre det vanskeligt for os at udføre nye bevægelser. De fleste af os har lært at leve med vore styrker og svagheder, uden at de fører store vanskeligheder ind i hverdagen

Der er derfor først tale om en sansebearbejdningsforstyrrelse, når dit barn er hæmmet i forhold til sin leg, læring, sociale kontakt eller andre daglige aktiviteter, i en sådan grad at der er risiko for at barnets udvikling forsinkes.

Fra “Ergoterapi og Børn – udvikling gennem aktivitet”

Du kan være opmærksom på følgende signaler (fra “Lucy Jane Miller, Red Flags for SPD”)

Spædbørn og småbørn:
Problemer med at spise eller sove
Nægter at få trøst af andre end deres mor
Bliver urolige, når du har tøj på der kradser
Leger sjældent med legetøj
Kan ikke lide kram, kaster sig væk, når barnet holdes
Kan ikke berolige sig selv
Ledeløs eller stiv krop og/eller motoriske forsinkelser

Førskole børn:
Overfølsom over for berøring, støj, lugt og andre mennesker
Problemer med at få venner
Har problemer med at tage tøj på, spise, sove og/eller gå på toilet
Virker lidt klodset med nedsatte motoriske færdigheder eller svag muskelkontrol
I konstant bevægelse; Forstyrrer andre
Hyppige eller lange nedsmeltninger, hvor barnet kan være utrøsteligt.

Indskolingsbørn:
Overfølsom over for berøring, støj, lugt og andre mennesker
Let distraheret, urolige, kræver bevægelse og kan blive aggressive
Let overvældet
Problemer med finmotoriske aktiviteter, som at skrive
Problemer med at få venner
Registrerer ikke smerter som andre børn

Større børn:

Overfølsom over for berøring, støj, lugt og andre mennesker
Nedsat selvværd; bange for at fejle ved nye opgaver
Sløv og langsom
Altid på farten; impulsiv og ukoncentreret
Efterlader opgaver ufuldstændige
Klodsede, langsomme, nedsatte grov og finmotoriske funktioner
Svært ved at holde fokus
Umotiveret; finder ikke samme glæde i livet som andre børn