Regulerende tiltag ved nedsmeltninger.
Nedsmeltninger ses, når barnet bliver så frustreret, ked af det og utrøstelig at du har svært ved at hjælpe det til ro.
Hos børn med sansebearbejdningsforstyrrelser, kan der ofte ses det, der kaldes “nedsmeltninger”. Det ses især, når sansesystemet er overreagerende, dvs. hos børn med lav neurologisk tærskel for sanseindtryk.
Grunden til børnenen bliver frustreret er, at de ganske enkelt bliver bombarderet med sanseindtryk de ikke selv kan styre og kontrollere. Og nogle gange kan reaktionen være forsinket – hvor “det er gået fint i børnehaven”, og når barnet kommer hjem i trygge rammer, kommer reaktionen.
Prøv at forestil dig, at være i et bombardement af sansestimuli, du ikke bryder dig om og ikke kan ændre. Fx larm når du har brug for ro, dufte der genere, lys der bliver ved med at blænde dig, fornemmelsen af at der kravler noget på dig men du kan ikke fjerne det. Det skaber frustration. Det er en helt reel reaktion dit barn får, og det er vigtigt, at du forstår og anerkender. Nogle sammenligner oplevelserne omkring sanseforstyrrelser med en allergisk reaktion. Rigtig ubehageligt.
Regulering ved nedsmeltninger:
Tal blidt til dit barn, og især når barnet har nedsmeltninger. Dit eneste formål i denne situation er, at få barnets autonome nervesystem reguleret ned. Øger du stemmen eller tonen, risikerer du at øge barnets arousal endnu mere eller forlænge perioden med høj arousal. I starten af nedsmeltningen er det en god ide at have fokus på god kontakt, blide øjne og mild stemme. Vis at du forstår barnet.
Dernæst, hvis barnet kan, så lær det at tage en dybe vejrtrækninger – ind gennem næsen og puste ud gennem munden. Lær barnet det inden nedsmeltninger, så barnet ved hvad det betyder. (Der findes gode vejledninger på nettet omkring vejrtrækningsøvelser til børn). Tilbyd et glas vand, gerne med sugerør. Tilbyd også gerne noget fast at tygge i gentagne gange (tyggegummi, gulerod o.l), hvis barnet ønsker det. Disse gentagelser med kraft kan organisere barnets nervesystem.
Sørg for at dit barn har et sted, de kan holde en pause efterfølgende- uden forstyrrelser fra andre – også dig, hvis de ønsker det. Der er ofte stor succes ved at etablere en “hule” hængekøje eller pudehjørne barnet kan sidde i og få fast berøring fra materialet omkring barnet. Udstyr pausestedet med rolige belysning, evt. fra en lyskæde, eller en bamse eller pude, der kan vibrere, men barnet selv kan slukke for. Hav gerne rolig musik, barnet kan lide – ofte kan “hvid støj” være nok. Hvis barnet kan lide at “dimse” med ting, kan disse også være i “hulen”. Det kan være en god ide, at barnet selv har været med til at indrette hulen, så det er barnets “dejlige ting”, der er der. Helst ikke IPad, da uforudsete visuelle indtryk kan stimulere hjernen til øget arousal. En lydbog er bedre.
Regulering gennem sanseindtryk laver organisering i barnets nervesystem og det i sig selv, kan give ro.
A. Jean Ayres 2007
Andre sanseindtryk du kan hjælpe barnet med:
- Rolige omgivelser – lad barnet trække sig enten til pausestedet, hvis ikke du kan skabe ro der hvor det er.
- Dyb og fast berøring fra hængekøje, en dyb og blød madras eller tung dyne kan hjælpe. For nogle
- Lineære rolige bevægelser kan virke beroligende
- For nogle børn kan rotationer være gavnlige.
- Fred og ro for voksne, der vil “vide alt muligt” er en god ide. Derfor er pausestedet barnets. De kommer, når de er klar til at snakke. Vis at du også gerne vil være lige ved siden af, uden krav, evt. kan du gynge barnet stille og roligt eller tilbyd at læse en historie
Og vent med at tale en masse før barnet er reguleret ned og det kan tage lang tid. Selv om der “er kommet ro på” så giv plads til rolig regulering, gerne 20-30 minutter eller kan barnet godt blive frustreret hurtigt igen.
Barnet kan have glæde af at vide, at det er “kroppen, der frustrerer”, ikke dem selv og have konkrete redskaber til at få styr på uroen og hjælpe kroppen. Større børn, kan have glæde af at lære, hvordan de regulerer sig selv.
Ideer, det større barn kan lære at bruge
- Tælle til ti, år de mærker frustrationen. Nogle gange mere eller baglæns.
- Put hænderne i lommen og tryk til – så de mærker dyb og fast berøring, eller lav knytnæver med hænderne og slip – gentagne gange
- Lav en kropsscanning – sæt fokus over på kroppen i stedet for problemet. “Jeg kan mærke mine fødder, min ankler, mine ben osv. – langsomt og mærk efter
- Spørg efter et kram, gerne fra en voksen. Gode dybe og faste berøringer dæmper hvor imod lette strøg kan øge arousal
Er det meget svært, så kan du købe bogen: “Du skal huske at fodre din søhest” – den giver en god forklaring, på børne niveau, og giver flere ideer til hvad man kan gøre.
MEN VIGTIGST: Find ud af hvorfor dit barn har nedsmeltninger og søg hjælp, hvis det forstyrrer dit barns udvikling.